Alla inlägg den 5 december 2010

Av Emma - 5 december 2010 18:36

Det här är en artikel från aftonbladet där Jessica Simpson gått ner 4,5 kilo på 10 dagar. Imorgon ska jag köpa ett gymkort för en månad. Försöka träna så mycket jag bara kan, förbränna så mycket kalorier jag bara orkar. Jag kommer inte träna 25 minuter om dagen utan mycket mycket mer. Ska försöka hålla dem här 5 målen om dagen (dom är inte lika nyttiga, men svårt när man bor med hela familjen) vilket kommer se ut såhär:

Frukost: havregrynsgröt

Mellanmål: frukt

Lunch: mat hemifrån.

Mellanmål: frukt

Middag: Lagad mat hemma.


Ska testa detta under hela december, med undantag julafton och nyår. haha :) Men en dag ska jag få äta exakt vad jag vill för att bli peppad för en ny träningsvecka. Ska se om detta ger resultat, vilket jag verkligen hoppas :)


Artiklen:


Ge din kropp en revansch

Så funkar 5 factor

Först och främst: fem mål om dagen, som innehåller fem basingredienser och inte tar mer än fem minuter att tillaga. Därtill ska du träna 25 minuter per dag och hålla igång metoden i minst fem veckor. Men – du får ha en fuskardag varje vecka när du kan äta precis vad du vill.

– Det gör att du blir mer inspirerad att äta hälsosamt resten av veckan, säger Harley Pasternak.


Jessica Simpsons träningspass

25 minuter om dagen, fem dagar i veckan,

fördelat på:

  5 minuter hopprep

  5 minuter intensiv löpning på rullband

  5 minuter bicepscurls och tricepsdips

  5 minuter utfall och knäböj

Slut på relationen? Tufft på jobbet? Bråk med bästisen?

Negativ stress sätter fysiska spår. Gör som Jessica Simpson — satsa på en kropps-revansch och bli snyggare än någonsin.

När vi avslutar relationer, blir arbetslösa eller har det allmänt tufft i livet är en ännu sämre självkänsla det sista vi behöver. Men trots att vi borde ta lite extra väl hand om oss själv under perioder av stress, är det tvärtom inte ovanligt att vi ratar allt vad träning och sund mat heter och hellre umgås med våra vänner Ben & Jerry i soffan.

Fråga bara Jessica Simpson, som vid tiden för uppbrottet från Tony Romo fick utstå en så massiv offentlig förnedring för de extrakilon hon råkade lägga på sig att vi aldrig sett på maken. Rubriker som ”Tio kilo upp på två månader” och ”Hur Jessica blev fet” syntes på förstasidorna av USA:s största skvallertidningar och flera experter uttalade sig negativt om sångerskans vikt.

– Jag skulle inte vilja att min värsta fiende fick gå igenom det jag gjorde, sa Jessica Simpson nyligen i en intervju med Allure.


Sundare och starkare

Men nu har stjärnans forna kroppskritiker inte mycket att säga. Jessica Simpson har nämligen vänt situationen till sin fördel och återvänt sundare och starkare än någonsin med en kroppsrevansch som heter duga. Hon mår fysiskt bättre, har slutit fred med en massa gamla kroppsnojor – och har på kuppen börjat jobba som programledare för realityshowen ”The price of beauty”.

– Det spelar ingen roll hur mycket pengar du lägger på att göra dig själv snygg, det finns inte en enda skönhetsprodukt, diet eller plastikoperation som kan få kvinnor att känna sig helt nöjda med sig själva, säger Jessica Simpson i en kommentar till programmet.

För att ändå komma en bit på vägen i arbetet med att trivas bättre med sig själv, vände sig Jessica Simpson till personlige tränaren och näringsexperten Harley Pasternak. Han ligger bakom 5 factor, en diet som bland annat följs av Halle Berry, Eva Mendes och Katherine Heigl.

Flera små mål

– Jessica ville inte gå på en sträng diet utan kolhydrater, det har tidigare fått henne att känna sig orkeslös, grinig och dessutom minska en hel kupstorlek på behån, berättar en av stjärnans vänner för tidningen OK.

Harley Pasternaks metod går ut på att äta fem små mål om dagen samt träna fem 25-minuterspass i veckan. Tack vare metoden har Jessica Simpson kunnat går ner i vikt i en sund takt och dessutom behålla sin nya, sunda form. Under de senaste veckorna har hon ofta setts klädd i träningskläder utanför Harley Pasternaks gym och när hon dök upp Vanity Fairs

Oscars-efterfest syntes det tydligt att den nya livsstilen gett resultat.

Det första Harley Pasternak fick Jessica att göra var att tömma sitt skafferi på all dålig tröstmat.

– Hon tog en soppåse och gick in i köket och slängde all glass, majonnäs, tortillachips, bacon och kakor, berättar en vän för People Magazine.

I stället hjälpte tränaren henne att fylla kylskåpet med nyttigheter som ägg, sallad, kycklingbröst, fettfri yoghurt och havregryn.

– Jess är alltid på språng, så hon behöver en kost som passar in i hennes livsstil. Med 5 factor kan hon enkelt göra en god protein-shake och ta en fullkornsmacka med lite jordnötssmör. Hon behöver inte heller ge upp sitt sug efter mexikansk mat, bara göra små ändringar här och där, säger vännen till People.

För att göra sitt dagliga 25 minuter långa träningspass roligare har Jessica Simpson tagit för vana att titta på ”Desperate housewives” medan hon joggar på rullbandet. Hon motiverar också sig själv genom att då och då twittra om sina hårda träningspass och framsteg.

– Att träna har inte bara fått Jessica att få kroppen i trim, det hjälper henne även att fokusera och hålla huvudet klart. Hon är trött på att allt prat om hennes vikt, säger Harley Pasternak till tidningen OK.


Steg för steg till Jessicas sunda makeover

Minus 4,5 kilo på tio dagar.

Det blev resultatet när realitystjärnan Jessica Simpson vände ryggen åt dåliga matvanor och gick över till 5 factor-dieten.

Så här funkar den.


DAG 1

 Frukost: Broccoli och omelett med cheddarost

Mellanmål: En proteinshake med blåbär och hallon.

Lunch: Kalkonwrap.

Mellanmål: Ett päron med en matsked jordnötssmör.

Middag: Lasagne på 5-factors eget recept


DAG 2

 Frukost: Äggröra på en skiva fullkornsbröd.

Mellanmål: En proteinshake med choklad- och mintsmak.

Lunch: Kycklingsallad.

Mellanmål: Morotsstavar med hoummusdipp.

Middag: Tigerräkor frästa i vitlök med citron, brunt ris och sallad.


DAG 3


Frukost: Yoghurt med färska bär, banan, kiwi och müsli.

Mellanmål: En keso med skivad banan och äpple.

Lunch: Sushi.

Mellanmål: Proteinshake med bär.

Middag: Lax i ugn med limedressing, ångade grönsaker och quinoa.


DAG 4

Frukost: Quinoagröt med hackade äppelbitar och banan.

Mellanmål: Proteinshake.

Lunch: Fritata på 2 ägg, champinjoner, sparris och babytomater.

Mellanmål: En handfull valnötter eller mandlar.

Middag: Asiatisk kycklingsallad med citrongräs och glasnudlar.


DAG 5

Frukost: Två stekta ägg.

Lunch: Capresesallad med moza-rella, tomater och färsk basilika.

Mellanmål: Morotsstavar med hummusdipp.

Lunch: Kalkon med sallad och bulgur.

Mellanmål: Morotsstavar med hummusdipp.

Middag: Valfri fisk med sallad och quinoa.


Guldkant med smak av mint och choklad

1,5 dl jordgubbar, frysta eller färska

1 dl lättmjölk

1 skopa proteinpulver

1 msk kakao

1 msk socker

Några färska myntablad

Krossad is

Blanda jordgubbar, mjölk, proteinpulver, kakao, socker och myntablad i en mixer och kör tills du får en jämn smet. Häll i krossad is och servera omedelbart.

Av Emma - 5 december 2010 10:08

Dagens svar: Vad är kärlek!?


Kärlek kan vara så mycket, men ändå så lite.

Helt ärligt så vet jag inte!

Kärlek för vissa är ett förhållande, att ha någon att älska.

Kärlek till en sport, djur eller en hobby.

Men vad just kärlek för mig är vet jag faktiskt inte.

Jag älskar min familj, pojkvän och mina vänner.

Jag älskar min sport och min hobby, fotboll och trädgård.

Men jag vet att det inte bara är kärlek.

Det beror på hur man ser det, jag ääälskar, eller kanske bara gillar många tvprogram men enligt vissa är ju inte det kärlek, jag tror inte det är det heller enligt mig, så jag vet faktiskt inte.


Vad är kärlek för dig?!

Lilla jag!


Välkommern till min kära blogg! Jag skriver om allt mellan himmel och jord! :)

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Fråga mig

12 besvarade frågor

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Gästbok

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards