Direktlänk till inlägg 22 mars 2011

MITT JOBB

Av Emma - 22 mars 2011 21:12

Heeeej.

Ville bara berätta att jag lever, hähä.

Jag jobbar och står i.

Är så himla trött när jag kommer hem att jag inte orkar göra något. Men så får livet vara tills jag vänjer mig. Just nu jobbar jag 7-14:30 denna veckan pga att vi ska lära oss krukmaskinen och komma in i alla grejer. Så klockan ringer 04:30 denna veckan. Men om 2 veckor ringer den 03:30 och det är mindre kul, men det får gå. Tur det inte är varje dag, uppskattar verkligen det här med skift när jag har så långt att köra.


Har fotat en massa men får tyvärr inte visa. Fick bara ha bilder till eget bruk, så ni som vill se får se när ni träffar mig, hähä ;) Men igår så så var jag ute och plocka dom färdiga krukorna och satte på vagnar och körde ut i odlingarna och satte av. Roligt men väldigt segt, igår körde bandet vääääldigt sakta. Man ska tydligen kruka 6000 krukor om dagen, igår gjorde vi 2207 haha. Så väldigt segt, idag skruva vi upp bandet och kom upp i 4000, lite mer tror jag. Men vi stod still en del när vi vänta på traktorvagarna samt när vi skulle byta inställning från 3,5 liter krukor till 5 liter krukor.


Idag så har jag stått och matat krukor till krukmaskinen samt kört traktor med skopa och fyllt på torv till krukorna. Hade liiite problem i början att komma ihåg vilket håll man skulle dra spaken till så skopan gick upp och ner och massa sånt. Men det blev bättre och får jag bara öva blir det säkert super sen hahaha :D Sen efter lunchen testa jag på att kruka, och fyfan vad det gick. det gick i 190 hahhaa. Hinner knappt tänka. Men tiden flyger iväg och det är väl så det ska vara?!


Det sjuka är att när jag var på skarhultsplantskola så gjorde jag allt för hand, hämta jord i säckar, hällde upp jord på bordet, hämta thuja, hämta krukor, fyllde krukorna, satte i thujan och tryckte i jord, rulla ut dom med rullebör. Jag tror jag kom upp i 400 eller 500 st som max under 8 timmar, hade kassan med men det var lite kunder den dagen. Och på mitt jobb nu är det 6000 på 7 timmar man ska göra:O Snacka om skillnad.


Såhär funkar det:

Där är en maskin som man häller i torv i, sen åker torven vidare till typ en balja där den vattnas, sen åker det ut till krukmaskinen, där matas det ner krukor på ett bord som snurrar runt, när krukan åkt ner så kommer där torv i krukan, sen kommer där en borr som borrar ner och gör ett hål i torven sen åker den vidare och där står då två människor som sätter ner plantorna i hålen och trycker till torven, sen åker krukorna vidare ut på ett band där det fylls på bark, sen vidare ut från byggnaden på bandet och då står där en människa som plockar dom färdiga krukorna till traktorvagnen och fyller tre vagnar, sen rullar den traktorn iväg och då har den andra traktorn förhoppningsvis kommit in och den fylls den, sen kommer den första traktorn tillbaka osv. Vi är 6 st, två vid krukmaskinen, 1 som fyller på krukor och torv, tre som är ute vid bandet var av 1 som stannar och plockar krukor och 2 st är ute i odlingen och sätter ut krukorna, så skiftas man om att åka iväg med traktorn.


Det går i ett och det är roligt :D

En aning rörigt inlägg men så funkar det vid krukmaskinen där jag jobbar, haha :D


Godnatt :*

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 22 mars 2016 16:24


Av Emma - 3 februari 2016 18:44


Tjupp! Läget här är rätt så okej. Har haft dom bättre dagarna på jobb och hoppas det fortsätter i samma anda :) Idag blev vi klara med dom sista pilarna så det är skönt att kunna lämna det bakom oss. Men röjning och sågning fortsätter. Får se va...

Av Emma - 2 februari 2016 19:32

Whadaaap! Idag har jag haft en av dom bättre jobbdagarna på länge! Fick även idag jobba med mina E:n samt Pernilla som börja igår. Vi 4 är precis lika dana och vi bara flög över alla pilarna idag. Har 6 träd kvar, girlpower! Eftermiddagen va den r...

Av Emma - 1 februari 2016 21:51

Goddag! Idag har varit en låååång dag på jobb! Eller, förmiddagen gick fort. Fick äntligen jobba med mina favoritbrudar på jobb, dom tre E:na fick härja fritt med röjsåg haha! Dom tillhör fastighetssidan så får aldrig jobba med dom i vanliga fa...

Av Emma - 31 januari 2016 21:36


Tja!! Januari gick inte alls som jag tänkt mig, varit sjuk två gånger så har missat så många dagars träning :'( otroligt sorgligt haha. Men det betyder ju att Februari kommer bli bättre!! Idag har vi firat min älskade syster hemma hos mamma oc...

Lilla jag!


Välkommern till min kära blogg! Jag skriver om allt mellan himmel och jord! :)

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7 8 9
10
11
12 13
14 15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Fråga mig

12 besvarade frågor

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Gästbok

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards